Tuesday, January 20, 2009

تحلیف اوباما




امروز مراسم تحلیف(سوگند) اوباما به عنوان ۴۴ ریس جمهور آمریکا بود و از ساعت ۱۲ ظهر پس از مراسم سوگند آقای اوباما رسمأ کارش را در کاخ سفید شروع کرد. نکته ای که در این چند روز گذشته برای من جالب بود تعداد مردم معمولی شرکت کننده در این مراسم که اتفاقأ کسل کننده هم هست بود. مردم آمریکا از سراسر کشور برای دیدن این مراسم آمده بودند، کسانی هم مثل من که نتونسته بودند به دی سی برند از طریق تلویزیون یا مثل من که کار میکردند از اینترنت مراسم را تماشا کردند.
طرفهای ظهر مثل اغلب روزها که به خونوادم در ایران زنگ میزنم زنگ زدم و در نهایت تعجب متوجه شدم که همه اعضای خونواده در حال تماشای مستقیم تحلیف اوباما از طریق ماهواره هستند. عجیب است نه؟ نه تنها مردم آمریکا بلکه تمام دنیا گویی منتظر بودند که هر چه زودتر دوره بوش تمام شده و دوره جدیدی با پیامهاو افکار جدیدی شروع بشود.
این همه توجه به انتخابات ریس جمهوری آمریکا چه در داخل این کشور و چه در سراسر دنیاحامل چه پیامی است؟ اینکه مردم آمریکا اولین ریس جمهور سیاه پوست (آفریقایی-آمریکایی) خود را انتخاب کردند بدون شک یکی از بزرگترین قدمها به سمت دموکراسی است، دموکراسی که هنوز خیلی از کشوره از آن به دور هستند و بدون شک امروز نقطه عطفی در تاریخ دموکراسی آمریکا خواهد بود.
بدون شک پیام واضح دیگرخسته شدن مردم از دولت ناکارآمد، ناتوان و فاسد بوش است. دولتی که بیش از هر دولت دیگری بدهی داشته، نرخ بیکاری بیشترین رقم را به خودش داشته پس از اتمام جنگ جهانی دوم را داشته و دو جنگ نیمه تمام افغانستان، عراق را برای دولت اوباما به ارث گذاشته.
مردم آمریکا و به نوعی تمام دنیا منتظر هستند تا اوباما چهره دیگری از آمریکا را به جهانیان نشان بدهد. حال تاچه اندازه دولت اوباما در این کار موفق خواهند شد فقط و فقط زمان آن را نشان خواهد داد........ باید منتظر ماند و دید.

No comments:

Post a Comment